For blot 10 år siden var polterabend = en dag fuld af ydmygelse af bruden og gommen

For blot 10 år siden var polterabend = en dag fuld af ydmygelse af bruden og gommen efter devisen ”de har sgu selv været ud’ om det!”. I dag er vi heldigvis blevet både klogere og bedre ved hinanden. Måske fordi vi er klar over at en dårlig polterabend kommer tilbage og rammer os som Thors Hammer – vi skal jo måske også selv udsættes for det til vores egen polterabend……derfor vil vi (med lidt egoistiske motiver i tasken) arrangerer den perfekte polterabend til vores venner. Men, men, men: HVORDAN gør man dét?

Hvem tager initiativet?

Alene det, at du læser dette, giver udtryk for at det er dig, der er blandt initiativtagerne til polterabenden. Normalt ville man sige, at det er brudens og gommens nærmeste venner (evt. bestman/forlover) der er de ansvarlige. Sørg for at det ikke er 10-12 forskellige gæster, for når alle har ansvaret, har ingen ansvaret. Det er vigtigt at der er en ”ankerperson”, som har styr på alt og som kan tage de endelige beslutninger, når der er brug for det.

Hvad skal planlægges omkring en polterabend?

På forhånd skal I sørge for at vide:

  • Hvem skal inviteres med (lav en gæsteliste og sørg for at følge op på den i god tid, så budgettet holder)
  • Hvor meget har I lyst til at spendere på dagen – sørg for at melde det klart ud til gæsterne, så der ikke er frafald pga. uenigheder omkring udgifterne
  • Sørg for at finde nogle aktiviteter, som har bred opbakning hos gæsterne
  • Sørg for at have helt styr på jeres bookninger – det er vigtigt at få alle bookningsaftaler skriftligt de steder I laver aftaler med

Sørg for brudeparret nyder deres polterabend.

Hvem skal inviteres?

Det er jo så godt som umuligt at fastlægge HVEM der skal inviteres, men normalt ser vi at den komplette vennekreds omkring brudeparret inviteres – gode venner, kolleger, gamle klassekammerater etc. Typisk er damerne sammen med bruden og mændene sammen med gommen, men i omkring hver fjerde polterabend ser vi, at en, flere eller alle af aktiviteterne gennemføres samlet, hvor begge følger mødes til fælles polterabend – eks. en tur i lydstudie for at synge duet. I flere og flere tilfælde ser vi også at forældrene og små børn deltager – polterabend i dag er for alle. Sørg for at sende invitationerne ud senest 1 måned før og gerne med en klar udmelding til folk om budget, tid og sted. Sørg for at følge op på dem, der ikke reagerer i tide på invitationen.

Hvor og hvornår?

I gamle dage holdt man typisk polterabend aftenen før, så gommen halvfuld og syg kunne slæbes gennem selve bryllupsdagen. I dag er vi meget mere humane og langt den overvejende del af polterabends holdes om lørdagen eller 2 lørdage før selve bryllupsdagen. Vi ser også at ca. 85% holdes om lørdagen – så har de fleste fri og løjerne starter ofte med fælles kidnapning af bruden/gommen om morgenen og fortsætter så dagen igennem med sjove aktiviteter.

Normalt oplever vi at folk arrangerer løjerne i brudeparrets by eller i en større by i nærheden heraf. Normalt tager man minimum til en større provinsby eller måske de store byer som København, Århus, Ålborg og Odense. Typisk blot fordi det skal være lidt specielt på dagen og fordi de fleste og sjoveste tilbud normalt er her.

Økonomi og budget

En grundsten i planlægningen er, at få styr på hvilket BUDGET I har at arbejde ud fra. Vi ser typisk at folk booker 2-3 aktiviteter såsom vandski, lydstudie, Harley køretur osv. og kombinerer det med mindre aktiviteter såsom sjove indslag venner/bekendte kan lave gratis eller for et symbolsk beløb, fællesspisning og lign. Et typisk budget til en 15 personers polterabend ligger omkring 2-400 kr. pr. mand – altså er der typisk 3-6.000 kr. til hele dagen.

Demokrati er godt, men lad være med at lave fejlen vi tit ser: at tro, at alle deltagerne skal bestemme hvad der må bruges økonomisk og hvad der skal arrangeres. Det er vigtigt når så mange forskellige venner skal hidkaldes og deltage til en polterabend. Ofte kender flere af deltagerne slet ikke de andre og derfor er det af stor vigtighed at en tager sig rollen som koordinator, leder, høvding – kald det hvad I vil. Desværre ser vi tit (specielt pigepolterabends) forsøge at gøre alle glade, at alle skal bestemme altid og lade alle planlægge alting, men husk at for mange kokke, fordærver maden!

Hvad skal vi lave?

En polterabend er dagen, der ikke må kikse – den kan ikke tages om. I kan ikke mødes næste lørdag og lave noget om. Derfor er det vigtigt for starten at planlægge HVAD I vil lave og hvad I forventer ”offeret” vil synes om. Husk, en polterabend skal laves med glimt i øjet. Aktivitetstyperne er jo meget afhængige af hvad ”kulturen” er i jeres kreds. Normalt kan folk blive enige om at det skal være sjovt (gerne hvor ofrene bliver lidt til grin på en pæn måde) og måske også lidt actionpræget, hyggeligt eller måske grænseoverskridende.

  • Sjovt kunne være at indspille cd i lydstudie eller måske en dansetime.
  • Actionpræget kunne være vandski eller gocart.
  • Hyggeligt kunne massage eller skønhedspleje.
  • Grænseoverskridende kunne være rapelling eller flyveture.

Typisk ser vi, at der vælges lidt af hvert …. med udgangspunkt i det sjove. Eks. en tur i lydstudie, så en køretur på Harley Davidson, en times massage og så måske klatring. Husk: det er brudens/gommes dag først, dernæst gæsterne. Det kan ikke nytte noget at gæsterne arrangerer det hele efter deres forskellige ønsker og så bruden/gommen får en dårlig dag.

Nogle overvejer at afholde polterabend i sommerhuset.

Afhold dagen

Husk kamera. Husk at du også skal kunne se brudeparret i øjnene bagefter. Husk ting til dagen, som parret ikke har med fordi det er hemmeligt (håndklæde, toiletsager, skiftetøj osv.). Sørg for at have en grundig plan, så alle kender tider og steder – det sker ofte at en bil eller to bliver væk fra følget og så er det vigtigt at have nogle faste holdepunkter. Sørg også for at alle har et stykke papir med telefonnummeret på en mobiltelefon i selskabet, så man altid kan ringe hvis noget går skævt.

De største faldgruber

Desværre hører vi af og til om kiks på polterabends – hvis der går noget galt, er det næsten altid to parter, der ”driller”:

  • Enten er det gæster, der melder fra i sidste øjeblik – typisk fordi budgettet er overskredet eller fordi sammensætning af aktiviteterne ikke falder i deres smag. Det kan starte en lavine, for melder én fra, bliver det dyrere for de resterende – med fare for at flere så falder fra.
  • Eller også er det udbyderne af aktiviteter, der ikke er professionelle og melder fra i sidste øjeblik. Vi hører desværre ofte fra folk at deres egne aftaler med forskellige udbydere – som typisk ”blot” er private der tjener en skilling på at lave polterabends. De har desværre nogle gange et meget løst forhold til hvad man kan tillade sig at aflyse og med hvilke årsager.

indhold